Transparantie maakt het lichter
Als er één woord is wat de afgelopen maanden bij me resoneert is het het woord ’transparantie’.
Ik plakte het begin 2019 intuïtief op een moodboard wat ik maakte om mijn toekomstwensen te visualiseren. Sindsdien komt het thema transparantie op verschillende manieren voorbij fladderen.
Wanneer je transparantie letterlijk neemt, zorgt het vaak voor luchtigheid. In mijn geval pas ik transparantie vaak toe in mijn ontwerpen. Wanneer je bijvoorbeeld een gekleurd transparant vlak over een foto heen zet ontstaat er een gelaagdheid die veel interessanter is om naar te kijken.
Maar ook figuurlijk spreekt het concept van transparantie me aan. Dat zit zo…
In de marketingwereld wordt vaak gesproken van de term ‘authenticiteit’. Dit is iets wat bij veel mensen hoog in het vaandel staat als het gaat om communicatie. Bij authentieke marketing blijf je zo dicht mogelijk bij je eigen persoonlijkheid en doe je je niet anders voor dan wie je bent.
Sterker nog, jij voelt als ontvanger vaak haarfijn aan wanneer iemand niet authentiek is, waardoor de boodschap z’n doel mist.
Ikzelf ben een groot voorstander van authenticiteit en ik ontmoet gelukkig veel klanten die er ook zo over denken.
De laatste jaren zie je dit ook duidelijk terug. Waar je je in de jaren ’90 nog schaamde als je als zzp’er op je website niet in de ‘wij’-vorm sprak, is het nu omgekeerd. We hebben de zzp’er massaal omarmd en zijn helemaal gewend aan het feit dat zij het gezicht zijn van hun onderneming.
Om dit te kunnen doen hebben we als zzp’er al veel overwonnen. We staan duidelijk genoemd op onze homepagina’s, we komen in beeld in onze video’s en op Instagram mogen een paar leuke portretten niet ontbreken aan onze tijdlijn. Dit alles draagt enorm bij aan het maken van contact, want mensen doen immers graag zaken met andere mensen. Heel fijn om snel te voelen of het klikt wanneer je op zoek bent naar een dienstverlener.
Grote bedrijven zijn dit gaan volgen. Je weet steeds vaker wie er aan het roer staat en deze persoon vertegenwoordigt het bedrijf in de media.
Menselijke marketing
Marketingcommunicatie is zeker de laatste 10 jaar een heel stuk menselijker geworden en gaat steeds meer over oprecht contact dan over gelikte verhalen. En wat je ziet wanneer een beweging zoals deze zich op een gegeven moment heeft gemanifesteerd, is dat er ruimte is gemaakt voor een volgende stroming. In dit geval transparantie.
Waar het bij authenticiteit in marketingcommunicatie vooral draait om laten zien dat je bepaalde kernwaardes vertegenwoordigt en een oprecht mens of team bent die het beste voor heeft met een ander, duik je bij transparantie een verdieping lager.
Wanneer je transparant bent heb je ook de moed om te delen waar je twijfels liggen, waar je tegenaan loopt of hoe de processen achter de schermen van je onderneming precies in elkaar steken.
Kortom, het delen van het complete verhaal.
Dit is waar veel grote merken de bocht uitvliegen, bijvoorbeeld die uit de fashion industrie waar veel gedaan wordt aan greenwashing (je merk duurzamer doen lijken dan het werkelijk is).
De consument wordt hier gelukkig steeds kritischer op en ik voorspel dat bedrijven die winst boven mensen stellen en niet transparant kunnen zijn over hun processen, geen lang leven beschoren zullen zijn.
Een mooi boek hierover is The Infinite Game van Simon Sinek.
En dit is tegelijk ook waar de kleine ondernemer – opnieuw – voorop loopt. De kleine ondernemer opereert immers bijna altijd vanuit intrinsieke motivatie en werkt zuiver om mee te beginnen.
We hebben allemaal geleerd dat eerlijkheid het langst duurt en transparantie vind ik een hele mooie uiting van eerlijkheid. Ik merk ook dat anderen dit zo ervaren, bijvoorbeeld toen ik eerder dit jaar dit blog postte. Ik heb niet eerder zoveel reacties ontvangen dan op dit blog. Het raakte duidelijk een snaar.
En als ik kijk naar de personen die ik zelf prettig vind om te volgen, dan zijn dit allemaal mensen die ook durven te vertellen dat het soms verdomde moeilijk is, dat ze even pauze nemen om betere beslissingen te nemen of benoemen dat ze het zelf ook nog aan het ontdekken zijn.
Transparantie hoeft daarbij niet te betekenen dat je je diepste zieleroerselen moet delen, zeker wanneer je je daar ongemakkelijk bij voelt. Het gaat om het belichten van de zaken die een beter beeld geven over het grotere geheel. Hoe ga je om met uitdagingen en wat gaat er vooraf aan de successen?
Er is echt geen mens op de wereld die nooit aan zichzelf twijfelt, dus laten we hier alsjeblieft meer open over zijn. Het scheppen van verhalen die alleen maar glanzende oppervlaktes laten zien, dragen alleen bij wanneer je elkaar onzekerheden aan wilt praten.
Iedereen pelt een laag af
In het licht van de Corona crisis komt deze stroming in een versnelling.
Waar het vroeger bijvoorbeeld nog redelijk taboe was om te vertellen wanneer je bedrijf in financieel noodweer verkeerde, is er nu alle begrip.
Ik lees de prachtigste blogartikelen van collega-ondernemers die eerlijk vertellen hoe lastig het nu is. Ik bezoek online meetings waarin ik ervaar hoe mensen zich naar elkaar openstellen en zorgen kunnen delen. Ik luister podcasts waarin ondernemers tips delen over hoe collega ondernemers hun hoofd boven water kunnen houden.
Diep respect voor al deze verhalen. Het lijkt of iedereen een laag heeft afgepeld.
Ik hoop van harte dat wanneer de crisis in iets rustiger vaarwater is, we dit stukje transparantie richting elkaar behouden.
‘In the particular lies the universal’ is een mooie uitspraak van schrijver James Joyce die raakt waar het hier om gaat.
Als je je waarheid deelt met anderen opent dat het kanaal naar gesprekken met meer dimensie. Mensen herkennen zichzelf hierin en maken makkelijker connectie met je. Juist die connectie is belangrijk, want niemand kan een crisis in z’n eentje trotseren.
Hoe zit dat bij jou? Ga jij ook meer ‘aan’ op echte verhalen? En heb je zelf ook wel eens gemerkt dat gesprekken anders worden zodra je meer van dat echte verhaal durft te laten zien?
Wat zou transparantie jou kunnen brengen komende weken?