Express to connect #6 : Hoe wil jij vermenigvuldigen?
Sta er eens bij stil dat onze huidige marketing- en salestechnieken grotendeels zijn gebaseerd op het creëren van schaarste en het drukken op pijnpunten.
Denk aan de vroegboekkortingen, de verkooppagina’s met timers erop en de salesgesprekken waarin je wordt gestimuleerd om te benoemen wat je vooral niet hebt. Er zijn weinig marketeers die niet werken volgens deze ‘Cialdini’ principes, die stammen uit 1984 (!) Ironisch genoeg worden ze juist vaak ingezet door mensen die overvloed propaganderen.
Het zijn beproefde technieken die fantastisch werken als je mensen in beweging wilt krijgen en je je omzet snel wilt laten groeien. Ik heb ze ook heus zelf wel eens toegepast, maar ik zie steeds meer in dat de ‘angst’ boodschap enorm bijdraagt aan onzekerheid en het gevoel niet genoeg te zijn, waar velen van ons mee worstelen.
De vraag is of we dit moeten blijven willen anno 2020.
Vanuit welke motivatie wil je dat mensen een connectie met je maken? Wat voor leider wil je zijn? Aan wat voor klimaat wil je als ondernemer bijdragen en wat voor type overvloed houden we er daadwerkelijk mee in stand?
Als we een liefdevollere houding willen richting onszelf en anderen, mogen we kritisch kijken naar onze eigen rol hierin. De keuze om anders te handelen wordt voor mij – en ik hoop ook voor anderen – hierdoor stukken makkelijker.
Time to shift 💫
Lees ook deze blogs:



















































